Dr|Lykke Interiør:

Lanseringsplan for digital markedsføring og PR

Lanseringen av nye drlykke.no vil skje denne våren og herved presenteres aktivitene for digital markedsføring og PR.

Se presentasjon i Slideshare.

Status for dr|Lykke Interiør våren 2014

  1. Målguppen er kvinner, og mange er begeistret for produktene våre
  2. Vi skal etablere nye drlykke.no, en online-versjon av interiørbutikker i alle småbyer
  3. Vi har et godt omdømme i sosiale medier med over 56000 følgere på Facebook og ca 1200 på Instagram

For å kunne finne de mest egnede markedsføringsaktiviteter har det vært nyttig for meg som nyansatt digitalmarkedsfører å bruke de to siste ukene på å bli kjent med planene og utviklingen av selve nettbutikken. Avklaringene har vært både nyttige og svært avgjørende.

Hva vi egentlig selger

resept

Det er fort gjort å tenke at vi kun selger fysiske produkter. Jeg mener at vi må se større på det.

Gjennom dr|Lykke skal vi selge:

  • Lykkefølelsen ved å omgi seg med vakre ting
  • Drømmer om et flott hjem
  • Det å glede seg selv eller noen man er glad i

Vi må fortelle historier, dele opplevelser og invitere kunden til å bidra!

De gode historiene og beskrivelsene kan gjerne komme i sosiale medier, men også i beskrivelsen av produktene med bilder i naturlig miljø. Gjerne kundens bilder også!

Mine forslag til aktiviteter gjenspeiler denne tilnæringen til hva vi faktisk selger. Underveis i planleggingen har forslagene til aktiviteter vært mange, og bare noen av dem er med i den endelige planen. Ideene har jeg samlet i et eget råutkast, for at vi kan ta dem frem igjen senere – kanskje noen av dem kan gjennomføres på et når nettbutikken er oppe og går.

Mål og veivalg

I digital markedsføring er det vanlig å arbeide innenfor et prioriteringsverktøy som kalles WebMarketingMatrix, utviklet av Carl Størmer og Karl Phillip Lund. Her settes det fokus på tre hovedområder for å til slutt oppnå mer salg.

MÅL:

drlykke2_pptx 2
VEIVALG:

Gjennom sosiale medier, epost og søkemotorer skal vi bli kjent med, tiltrekke oss og engasjere interiørglade kvinner til å kjøpe mer interiørvarer på nett

Aktiviteter

Aktivitene er presentert i henhold til disse tre områdene: Få flere besøk, Få flere kunder og Økt verdi av hver kunde.  Den tradisjonelle måten å arbeide på er ofte å lage omfattende planer med tilhørende kriterier for måloppnåelse. Min tilnærming til hva vi skal gjøre og måten vi skal gjøre det på er mer inspirert av en ny trend om:

å følge hjertet/magefølelsen, å gjøre det enkelt, men godt nok og å iverksette umiddelbart

Prioritering

Matrisen under beskriver idéer til mulige aktiviteter og hvilke som er prioritert. Jeg har forsøkt å fokusere på de ti første aktivitetene, som har høy verdi for oss og som i størst mulig grad er enkle å gjennomføre. Med den tiden vi har til rådighet fremover opplever jeg at denne mixen av aktiviteter er realistisk å gjennomføre. Da vil vi oppleve at vi er i gang og at små milepæler kan feires nokså umiddelbart. Samtidig er det viktig å se om det er noen ting vi kan gjøre allerede nå for å komme i gang med de mer komplekse oppgavene.

drlykke2_pptx-2 5

Konkrete tiltak

endelig_alle-3

FÅ FLERE BESØK

endelig_flere_besøk-2

Eksempel på landingsside:

Eksempel på midlertidig landingssider

FÅ FLERE KUNDER

endelig_flere_kunder-2

ØKT VERDI AV HVER KUNDE

endelig_kundeverdi-2

Noen tanker til slutt

Jeg ser veldig frem til å komme i gang med den jobben som skal gjøres for å skape en attraktiv og effektiv nettbututikk for dr|Lykke. Den store innsatsen som allerede er gjort i sosiale medier, særlig på Facebook, er nå i ferd med å betale seg. Vi kommuniserer direkte med mange som er potensielle kunder. En av hovedtankene i denne planen er å engasjere dem enda mer. Trender for 2014 viser at vi vil se mer til at kundene blir innholdsskapere og vi skal være i interiørfronten i Norge på dette! Forskning viser at 90% av alle kunder foretrekker epost som kanal for kommunikasjon, og at kunder som forlater handlekurver handler for 55 % enn de som fullfører kjøpet med en gang! Det må vi være med å sette preg på og gjøre oss nytte av!

Kilder:

Rework, Jason Fried og David H Hansson
Suksess med egne medier, Øystein Bonvik
WebMarketingMatrix, Carl Sørmer og Karl Philip Lund
Vinn kunden tilbake med remarketing! digitaletanker.wordpress.com
5 social media predictions for 2014, Socialtimes.com
Puss opp netbutikken i 2014, iallenkelhet.no

Følg meg på