6 steg til full kontroll på bildene dine!

Har du kontroll på bildene dine? Vi leser stadig i mediene og i kommentarfeltene om plagiat av artikler og innhold, om bruk av bilder uten tillatelse eller manglende kildehenvisninger. Som seriøs blogger eller bedriftseier gjelder det å følge spillereglene og ha sitt på det tørre. Men – hva er egentlig lov og hvordan kan du få full kontroll på bildene dine?

Denne bloggposten ble først publisert på  www.monicabeckstrom.no.

Bilder er blikkfang og kan fortelle mer enn ord og derfor er det desto viktigere at du bruker bilder og bruker dem rett. Jeg vet ikke om du er slik som meg? Visuell. Jeg tenker i bilder, får idéer i bilder og snakker ofte i bilder. Å jobbe med bilder burde være gøy. Det kan det bli også hvis du lærer deg noen tips og knep til å kontrollen over bildene dine tilbake.

#1 Bli kjent med lovverket
#2 Bruk kildehenvisning der det kreves.
#3 Bruk profesjonelle bilder
#4 Bruk branding for å gi bildene personlighet og stil
#5 Bruk smarte verktøy for bedre bilderesultat
#6 Ta backup

#1 Bli kjent med lovverket

Det er Lov om opphavsrett om rettesnoren for all bruk av bilder (og annet innhold).

Loven er klar:

§1  Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

§2  Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Du kan altså ikke bruke andres bilder(eller annet innhold) uten lov. Du må kontakte opphavsmann(eventuelt bildetjenesten som videreformidler bildet). I tillegg må du ta hensyn til kreditering/kildehenvisning og sjekke bildets lisens (eventuelt bildetjenestens lisens).

Dersom du bruker et bilde uten lov kan det nemlig medføre flere uønskede effekter:

  1. Du kan bli anmeldt
  2. Du kan risikere å få et dårlig omdømme i bransjen og ellers, du blir en som “jukser” ved å stjele andres kreative eiendom.
  3. Du kan få en ganske fet faktura fra opphaveren.

#2 Bruk kildehenvisning der det kreves

Med kildehenvisning/kredtitering blir det synlig hvem som er opphaveren til et bilde. “Foto av Monica Beckstrøm”  eller “Trykket med tillatelse fra Monica Beckstrøm” er eksempler på slike kildehenvisninger.

I bildetjenestene er det vanlig med lisenser og Terms of use. Ordlyden og reglene varierer veldig og for å ha ditt på det tørre er det viktig at du er klar over hva som til enhver tid er gjeldende for bildet du bruker. Eksempelvis kan det noen steder være et krav at du ikke forandrer bildet på noen måte (gjelder også beskjæring), mens det på andre steder holder å si hvem som har opphavsretten..

Større medieselskap, som VG, kan inneha egne lisensavtaler, informerer VGs Øyvind Solstad om i en diskusjon i Facebook- gruppen Stort &smått om sosiale medier i Norge nå i november .

“VG må ikke skrive under alle bildene våre at vi har tillatelse til å bruke bildene. Vi har avtaler med store bildebyråer og nyhetsbyråer, og kan bruke bildene deres selv om andre (som f eks bloggere) ikke kan gjøre det. Vi krediterer alltid fotografene men må ikke skrive «med tillatelse fra» – selv om vi faktisk har den tillatelsen. Vi krediterer fotograf og byrå på ALLE bilder.”  Øyvind Solstad

Den siste tiden har det dukket opp mange tjenester som gir deg bilder du kan bruke hvor som helst til hva som helst. Lisensformen kalles Creative Common Zero Licence (CC0-lisens).  og det går ut på at fotografen/opphaveren har dedikert sine bilder til offentlig bruk. Du kan med andre ord kopiere, modifisere, distribuere og vise bilder uten å spørre om lov.

#3 Bruk profesjonelle bilder

For mange starter bildesøket på Google. Det er likevel ikke slik at du fritt kan bruke bilder som dukker opp i søket ditt. Mest sannsynlig er det private bilder, beskyttede bilder eller de er underlagt betalingstjenester. Likevel kan Google-søket være det første steget som setter gode idéer i sving og gir deg verdifulle hint om steder du kan finne bilder som nettopp DU er ute etter.

Hva er egentlig alternativene, spør kanskje du?

Ulike alternativer for å skaffe et egnet bilde:

  1. Bruke en profesjonell fotograf
  2. Du kan ta bilder selv (om du er kompatibel til det)
  3. Bruke bilder fra tjenestetilbyder(e) innen bilder/ illustrasjoner

Betalte bildetjenester:

Her finnes ulike tjenester, pakker og abonnement av kortere og lengre art.

Shutterstock
Fotolia
Freedigitalphotos
Istockphoto
Adobe Stock
123RF

Gratis bildetilbydere med søkbare nettside:

K= krever kildehenvisning

Albumarium
IM Free (K)
Lifeofpix
Picjimbo  (K av og til)
Pixabay (K av og til)

Gratis tilbydere uten søkbar nettside:

Noen av disse krever at du registrerer deg og så får du tilsendt f.eks 10 bilder ukentlig.

K= krever kildehenvisning

Death to Stock
Getrefe
Gratisography
Free Images  (K av og til)
Jay Martin
Little visuals
Morgue File
New Old Stock
Picography
Public Domain Archive
Start-up Stock Photos
Superfamous  (K)
Unsplash.com  (K)

Alt på et sted

Etterhvert som disse gratistjenestene har dukket opp har det også gjort at det kommer ulike felles søkesider (kurator nettsteder). Her kan du også søke i ulike kategorier for kildehenvisning.

librestock

Det ferskeste er www.librestock.com .En søkeside med 40 ulike tilbydere av CC0-lisens. Her finner du nærmere 40 000 bilder du kan bruke slik du vil. Er du av typen som liker å finne din egen stil kan du velge å besøke de ulike sidene enkeltvis.

#4 Bruk branding for å gi bildene personlighet og stil

Det er minst to grunner til at det er positivt til å bruke branding også på bilder.

  1. Bildet bygger omdømmet ditt – selv når det blir tatt ut av sammenhengen. F.eks når det blir funnet i et tilfeldig google søk og ikke står sammen med innholdet på nettsiden din.
  2. Det blir mindre interessant for andre å gjenbruke dine bilder (uten tillatelse) fordi det inneholder din logo, din nettadresse og andre grafiske elementer.

MB Bloggbilder1      MB Bloggbilder1 (1)

Branding av bilder vil si at man legger egne designelementer (logo/vannmerke), farger og/eller fonter som er en del av bloggens eller bedriftens designprofil oppå et bilde.

Hvis du søker på branding er det mange, særlig i utlandet som blogger og underviser i dette. Jeg har lært mye og blitt veldig inspirert av amerikanske Andrea Beltrami i The Branded Solopreneur. Hun har minikurs, live webinarer og blogger om branding, blant annet har hun laget denne engelske guiden til hvordan du lager bloggbilder med branding.

#5 Bruk smarte verktøy for bedre bilderesultater

I mediebransjen har Adobe sine verktøy ligget øverst på ønskelistene i årevis. Photoshop,Illustrator og Indesign er dyre,men fortsatt gode og presise verktøy. Samtidig har det blitt lettere enn noen gang å få til gode designresultater uten selv å være designer. Mange av verktøyene er gratis eller har gratisversjoner der man kan løse de fleste behov.

Jeg har jeg valgt å ta frem noen få eksempler og vil heller lage en egen bloggpost om smarte verktøy for bedre bilderesultater.

Komprimering av bilder

Noen ganger kan bilder som så helt fine ut på skjermen din bli uklare når du laster de på Facebook. Det kan bety at filen er litt stor, og at Facebook tilpasser filen. For å unngå det kan man gjøre filen klar for web. Png-filer(blant annet gjennomsiktige bilder) kan du optimalisere i programmet TinyPng eller du kan gjøre et stort bilde på flere tusen pixler mindre ved å justere bilde størrelsen ned med f.eks ResizeImage. Det finnes også utallige apper til smartelefoner/nettbrett som foretar slike tilpasninger.

www.tinypng.com
http://resizeimage.net

Bilder til blogg og sosiale medier

For de som ikke har råd til Adobe Photoshop eller tilsvarende finnes det billigere løsninger. Canva lanserte i høst Canva for Work , en betalt tjeneste der du kan legge inn din grafiske profil(logo, farger, fonter og andre designelementer) slik at programmet hele tiden forholder seg til hvordan “det SKAL se ut”. Da kan du lage en mal for Facebook, Twitter og Instagram og det blir lett å lage fine bilder i løpet av minutter. En annen fordel med Canva er at malene til enhver tid har riktige størrelser på de ulike sosiale mediene, så da slipper u å tenke på om du lager bildet i riktig format. Det er dessverre ikke slik at et bilde laget for Facebook nødvendigvis passer i formatet til Instagram. I Canva har man i tillegg til alle malene også mulighet til å bruke knappen “Magic resize”, da oppretter programmet automatisk de valgte sosiale medier formatene i en ny fil for hver kanal og så kan du justere derfra. Veldig tidsbesparende og morsomt å jobbe med.

www.Canva.com
www.picmonkey.com
www.pixlr.com

Finn riktig farger

Noen ganger ønsker du å vite hvilken fargekode en bestemt farge har, enten dine egne farger som du i farten har glemt eller du ser en artig fargekombinasjon et sted som du ønsker å prøve ut selv. Nettleseren Google Chrome lar deg installere utallige funksjoner inn i din nettleser via Chrome Nettmarked. Her kan du for eksempel hente ColorZilla, en liten fargevelger, som dukker opp i nettleseren din og som alltid er for hånden når du trenger den.

CollorZilla Chrome extenthion

#6 Ta backup

Ved å sørge for å lagre bildene dine og eventuelt lisenser du trenger vil det bli enklere å finne tilbake. Du kan velge å lagre bildene i en egen filmappe på maskinen din eller i et skybasert system som Google Disk eller Dropbox. Dersom du bruker WordPress kan du avtale med din nettsideadministrator at det skal foretas backup av bildene/nettsiden jevnlig. Eller du kan ta i bruk en plugin som hjelper deg å huske på det.

Gjør deg selv en tjeneste- få kontroll på bildene dine!

Jeg håper at du nå tar skjeen i egen hånd og får kontroll på bildene dine. Ved å bruke litt tid på å finne en rutine og lage noen maler, kan du senere spare masse tid fordi du vet HVA du skal gjøre, HVOR du finner bildene og HVORDAN du går frem for å gjøre det riktig. Min oppfordring til deg er: Gjør deg selv en tjeneste og få full kontroll på bildene dine!

Kilder:

Lov om opphavsrett
14 Amazingly Free Stock Photo Websites 
Top 5 websites for downloading stock photos and images
Creative Commons Licence
The 8 Secret Places to Find the Best Stock Images
Creating Shareable Visuals is Easy With These 7 Online Design Tools
Facebook-gruppen Stort og smått i sosiale medier i Norge

 

Følg meg på

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s