Hvordan organiserer du arbeidsdagen?

Hvordan organiserer du arbeidsdagen?

Hvordan jobber man i 2014? Dette har jeg tenkt og lest ganske mye om det siste året: Hvordan organiserer vi mennesker den store mengdene av informasjon som vi får via epost og internett, i form av påminnelser, oppgaver, ideer og ting vi ønsker å ta vare på. Har alle et bevisst system eller er det mer tilfeldig? Gjør vi det på samme måte som kollegaene? Hvis ikke – hva betyr det for samarbeid og kommunikasjon?

SLIKJOBBERJEG3

 

Bli med å dele og lære om andres arbeidsmåter og arbeidsverktøy – Meld deg inn i Facebook-gruppa #slikjobberjeg .

Hver dag bombaderes de fleste av oss av informasjon og oppgaver på mange fronter. Vi får nye idéer, vi lever på jobben, hjemme og i ulike fridtidsengasjement. Vi gjør mange ulike oppgaver innen mange ulike systemer og sjekker informasjon i utallige kanaler. Hver eneste dag.

Steve Jobs har forandret mange menneskers liv. Med smarttelefoner og nettbrett har informasjonen, oppgavene og eposten blitt noe vi sjekker hele tiden. Globaliseringen har gjort at tid og sted er mindre viktig, at nettverk ikke nødvendigvis er folks som er rett rundt deg. Sosiale medier har gitt oss en sosial delekultur, med utallige, og stadig nye, kanaler å vedlikeholde. Så hvordan håndterer folk denne overfloden av informasjon og denne sosiale samhandlingen?

I utdanningen

Jeg opplever at denne lærdommen formelt sett glimret med sitt fravær gjennom utdanningen min på nittitallet. Jeg plukket jo opp noen tips og triks her og der, og har alltid likt å ha system på sakene, men det var ikke slik at forelesninger ble dedikert produktivitet, stressmestring og ulike måter å organisere informasjonsstrømmen eller arbeidshverdagen på.

For hva vil det si at du har en fin grad, en bachelor eller master i et fag, men ikke har kunnskap på det mest basale – hvordan det fungerer på en arbeidsplass eller hvordan mestre og organisere jobben du er satt til å gjøre? Kan det være en av nøklene til hvorfor mange blir utbrent i ung alder eller at sykefraværet er høyt? Ikke vet jeg. Men det at vi mestrer faget vårt, men ikke har et kommandosenter eller en styringsmetode for hvordan man utfører disse oppgavene vil jo gjøre overgangen til arbeidslivet svært stor. Og hvis alle som jobber i en bedrift har ulikt system, hva betyr det for måten vi samarbeider på?  For kommunikasjonen? For forventningene? Hvordan vi gjennomfører prosjekter sammen? Hvor bevisste er arbeidsgiverne egentlig på det? «Altfor lite fokus» twitret Thomas Moen når jeg spurte han om det er viktig at alle i en bedrift har samme arbeidsmåte eller om det er irrelevant?

Del erfaringer

I høst blogget Moen innlegget Slik jobber jeg. Egetlig var det ment som en opplysning til de nye kollegaene, men han fant ut at han like gjerne kunne dele det med verden. Astrid Valen Utvik og mannen gjorde det samme rett rundt nyttår når de blogget om Praktiske arbeidsverktøy for firmaer i farta og fortalte hvordan deres sosialemedier-bedrift jobber seg i mellom og med sine kunder. Det burde flere gjøre. Vi burde stikke hodene frem og fortelle andre hva som funker og hvorfor, og lære av hverandre. For hva er det som er de virkelig gode arbeidsmåtene eller arbeidsverktøyene for en selv personlig og hva fungerer som en smeltedigel av oppgaver, kommunikasjon og sosial samhandling i en bedrift. Hvordan finne sin egen måte?

Men hvor deler vi slikt? Ikke alle har en blogg og twitters 140 tegn setter en rask stopper for detaljene. Jeg har derfor opprettet en lukket Facebookgruppe for #slikjobberjeg. Her kan alle som ønsker det bli med og dele og lære av hverandre. Jeg vil også lage en uformell undersøkelse for #slikjobberjeg, der  vi kanskje kan se et bilde innen ulike yrker, kjønn, stillingsnivå og alder.  Sånn for moro skyld! Jeg kommer til å be om innspill til undersløkelsen før den går live. Jeg håper at du eller din bedrift vil ta utfordringen og fortelle oss andre hvordan dere jobber!

Ta utfordringen i dag!

SLIKJOBBERJEG3

Bli med å dele og lære om andres arbeidsmåter og arbeidsverktøy – Meld deg inn i Facebook-gruppa #slikjobberjeg .

 

Kilder og inspirasjon:

www.produktivnorge.no
www.ceciliets.no
www.tidsinnstilt.no
www.kjetilhaugmo.no

Bøker:
Få ting Gjort (GTD), David Allen
Tidsinnstilt, Morten Müller Nilssen og Jan-Sverre Syvertsen
Finn din drivkraft, Kjetil Haugmo

Følg meg på (1)

Legg igjen en kommentar