Når en blogg lever sitt eget liv…

5 måter å feire valentinsdag med mening

For noen år tilbake lagde jeg en blogg til mine egne barn. En blogg som de kunne bruke som en startside når de skulle ut på nettet. Her var tanken at jeg skulle oppdatere og gjøre det trygt og enkelt for dem å være på nett og å lære dem nettvett! Nå lever bloggen sitt eget liv – sammen med mye annet der ute på internett!

Bilde

Prosjektet nettbarna.wordpress.com gikk nesten over før det startet. Barna brukte det en stund, men ble raskt noen surfemestere selv og siden ble overføldig. Jeg tenkte ikke så mye over det før jeg startet å skrive på denne bloggen i forbindelse med min videreutdanning og oppdaget at nettbarna-bloggen lever i beste velgående – helt uten min hjelp. Faktisk har siden over 5000 treff siden 2010 og det er daglig besøkende inne. All time high er 111 visninger på en dag!  Og allerede før jeg startet på morgenkaffen min i dag tidlig er det en tusseladd et eller annet sted i Norge som søker etter hvordan man lager tegneseirer selv og som klikker seg videre på nettsprell.no. Thats something!

Det interessante er jo at det sikkert er mange slike nettsteder og blogger som ingen tenker på å slette eller lukke når interessen dabber av. Hva skjer med dem? Finnes Internetts Renholdsetat? Noen som sørger for at gamle nettsteder slettes og url-adresser frigis etter en viss nedetid? Dette er ukjent for meg. Jeg vet at det snakkes om nye yrker som digitale begravelsesagenter som skal hjelpe pårørende med å «begrave» avdøde også digitalt (i sosiale medier, blogger, epostkontoer og andre brukerprofiler) men hva med alt det andre? Alt som ligger der og tar plass, men som ingen tar eierskap til… Når skal noen ta ansvar for å rydde opp i søppla? Og hvem? Bør det offentlige ta ansvar for holdningskampanjer for å resirkulere plass på internett og for å gjenbruke nettadresser? Hvem vet? Uansett en tanke å tygge litt på på en mandags morgen….

Banner ukeplan

Legg igjen en kommentar

