Hva kommuniserer egentlig et «hull i CVen»?

hva kommuniserer egentlig et hull i cv'en?

2014 startet med fokus på samfunnsansvar. Erna Solberg løftet frem turtøybedriften Stormberg – som tar samfunnsansvar gjennom å ansette mennesker som ikke har lett for å få jobb. Hele 25 % av de ansatte i Stormberg er personer med «hull i CVen». Hvilke briller de som ansetter har på, er det som avgjør hva et «hull i CVen» egentlig kommuniserer. Burde vi med «hull i CVen» våge å gi hullene et ansikt som Livserfaring på LinkedIn?

Kommunikasjon skjer i skjæringspunktet mellom en som sender ut et budskap og en annen som mottar det. Om kommunikasjonen er vellykket avhenger om man forstår hverandre. Når det gjelder «hull i CVen» er det første hinderet kanskje nettopp det at vi ikke-kommuniserer noe som har skjedd. Vi velger å utelate noe. Ofte fordi det smerter å gi det et ansikt. Det blir overlatt til fantasien til mottakeren, den som ansetter, å tenke ut hva som kan ha skjedd, hvorfor og hva det betyr for bedriften hans eller hennes. Og hvilke briller denne personen har på seg den dagen din søknad ligger i bunken, kan være avgjørende for om nettopp du blir regnet med.

Hvilke briller har du på?

Steinar J Olsen har vist oss håpets briller i en ansettelsesprosess. Han ser at gjennom å gi noen en ny mulighet og tillit, så vinner Stormberg trofaste, motiverte og stabile ansatte. Et inkluderende arbeidsliv  som i praksis bidrar til at den profesjonelle bedriften faktisk får gjort mer og når sine forretningsmål. Både Jens Stoltenberg og Erna Solberg har løftet Stormberg frem som et eksemepel som bør følges. Men hvordan gjør vi egentlig det?

Det bør være i alle bedrifters interesse å bidra til et bedre samfunn gjennom ulike former for samfunnsansvar. Norske bedriftsledere bør sette dette på sakskartet i egen organisasjon. Samtidig har hver eneste person som ansetter mulighet til å starte i det små med å tenke over hvilke briller man selv har på i en ansettelsesprosess. Er jeg den mistenksomme eller er jeg den som øyner håp og som inkluderer?

Gjennom mistenksomhetens briller kan et «hull i CVen» kommunisere:

  • Latskap
  • Liten evne til å gjennomføre
  • Ustabilhet
  • Upålitelighet
  • Sykdom = sykefravær
  • Samarbeidsproblemer
  • Manglende erfaring

Velger man å ta håpet og inkluderingens briller på kan «hull i CVen» kommunisere noe helt annet:

  • Livserfaring
  • Evne til å reise seg når ting blir vanskelig
  • En som vil blomstre hvis noen har tro på en
  • Motivasjon – man vil bevise at man duger
  • Nye, viktige perspektiver

Jeg er selvfølgelig klar over at det også finnes folk som er slappe og giddalause og at et «hull i CV også kan representere det, men det er ikke automatikk i det.

Egen livserfaring

Selv har jeg to «hull i CVen». Disse er forårsaket av en ungdomskjærestes alvorlige trafikkulykke og et ekteskap som ble ufrivillig avsluttet allerede før jeg hadde rukket å fylle 25 år. To små, eller egentlig ganske store, livshendelser som snudde opp ned på alt ved noen års mellomrom og som gjorde at jeg i de periodene ikke fullførte studiene jeg da holdt på med. To hendelser i livet som har fulgt meg på hvert eneste jobbintervju siden. Jeg har aldri fått meg til å sette dette på CVen. Men det er en del av meg og jeg har valgt å ta dette med som et av mine punkt hver gang jeg er i et jobbintervju. For å oppklare. For å feie til side mulig mistenksomhet over at jeg ikke kom i gang det første året etter videregående eller senere ikke fullførte de siste eksamenene det semesteret og avbrøt midt i det toårige studiet. Som om det egentlig skulle si noe om meg som person? Jeg vet ikke om det er jobbintervju jeg ikke har blitt regnet med til fordi noen har raket bort alle med «hull i CVen»… Kanskje? Leste nylig om bedriftslederen som ville han ansatte med flaks, og derfor kastet halvparten av søknadene uten en gang å åpne dem.  Så hvem vet…?

Jeg vet ikke om det er jobbintervju jeg ikke har blitt regnet med til fordi noen har raket bort alle med «hull i CVen»… Kanskje?

Jeg er heldig og har hatt spennede og motiverende jobber, jeg er på ingen måte en som er utenfor arbeidslivet. Min historie er ikke den som velter overskriftene, men den viser at det er ganske mange av oss som har opplevd ting i livet som gjør at ikke alt går som planlagt. At uforutsette ting kan ende opp som et «hull i CVen». Det kan være egen eller andres sykdom. Det kan være økonomiske faktorer, samlivsbrudd eller du opplevde en sjef som det ikke var mulig å samarbeide med. Listen er ufullstendig. Hvert liv har sin historie.

Rom for det uperfekte?

Kathrine Aspaas skriver i boken sin «Raushetens tid» at mye tyder på at samfunnet er blitt rausere. Du som ansetter har muligheten til å være raus når du inviterer til intervju. Du kan starte med å invitere en eller to med «hull i CVen» hver gang du skal ansette noen, så lenge kvalifikasjonene ellers holder mål.  Dette kan du gjøre i det små, mens bedriften din jobber med de store visjonene for hvordan den skal utøve eget samfunnsansvar. Uansett om det ender med ansettelse eller ikke har du utvist raushet og kommunisert til en person at den er verdt et møte. Da er personen et skritt videre, den øyner håp og ser et glimt av sin egenverdi.

Jeg heier på alle med større «hull i CVen» enn jeg. De som virkelig vet hvordan det er når livet har tatt en uønsket vending som er vond å vende tilbake. De som har livshistorier som får min til å blekne i et nanosekund. I sosiale medier kan det noen ganger synes å være slik at det bare er det perfekte og polerte livet som tåler dagens lys.  I arbeidslivet er det kanskje også litt sånn? Det er i alle fall de færreste som tetter «hull i CVen» på LinkedIn med den smertefulle sannheten:

Livserfaring:

  • 1993-1994 Omveltninger i livet i forbindelse med alvorlig trafikkulykke i nær relasjon
  • Våren 1999 Brått uønsket samlivsbrudd, som endte med flytting nærmere «hjemme»

Heldigvis lever jeg godt med at mine «hull i CVen» er en del av livsveien min. Ikke alle har det slik.  Og det er ikke sikkert at det er veien å gå, å synliggjøre alle CV-hull på denne måten. Kanskje vil vi få for mye usensurert smerte rett i fleisen. Kanskje må noen av oss beskyttes mot oss selv. Det er ikke sikkert at det en gang var lurt av meg å sette dette ned på tastaturet og trykke på «Publiser». Da er det godt å vite at samfunnet er i ferd med å få hud gjennom slike som Stormberg og andre. Som gir levd liv en sjanse. Som gir mennesker troen tilbake på seg selv som person, som en som duger og er tilliten verdig! Noen som har tatt på alvor at et «hull i CVen» kan kommunisere så mangt!

Banner ukeplan

Legg igjen en kommentar

