Idéen fra hjertet – dele eller ikke?

«Disrupsjon starter fra hjertet» skriver Cathrine Movold i Making Waves i et blogginnlegg om Idéer. Men hva gjør du hvis du har en slik hjerteidé? Jeg er opplært til å tenke at forretningsideer er noe man i stillhet og med stor diskresjon jobber frem. Movold beskriver en trend hvor deling av ideer er mantraet. Hva er egentlig smart? Å dele eller ikke?

Jeg har en sånn idé. En sånn som starter fra hjertet. Ikke en idé jeg kommer til å bli rik av, men en sånn idé som likevel kan være med å gjøre verden litt bedre for mange. Idéen har gradvis dukket opp, men det er først nå med full studiepermisjon og annerledesdager at ideer har fått komme til overflaten og muligens bli født. I studiet har vi har hatt en oppgave om å følge en bedrift fra «Idé til gjennomføring». Jeg valgte å skrive om min egen idé. Det var første skritt på veien til å finne ut om jeg var på sporet av noe eller ikke. Tilbakemeldingen var at ideen var hyperrelevant og god – hvilket umiddelbart førte meg i en skvis mellom å være opprømt og livredd. Veilederen min oppfordret meg til å dele idéen, mens magefølelsen sier hysj! Hva gjør du da? Hva ville du gjort?

Innovasjon – en delekultur?

I studiet har vi lest REWORK av 37 signals, vi har hørt om Clayton Christensen, Jack Welch(General Electric), Derek Sivers(CDbaby.com), Seth Godin og mange flere. De har en unison stemme som sier: Vit hva du vil, gjør det enkelt og sett i gang fort som fy! Movold beskriver i tillegg Brian Solis fra Altimeter Group som nylig var på konferansen LeWeb 2014, Simon Sinkek’s TED Talk «It all begins with the WHY» og Google’s Eight Pillars of Innovation også disse er del av denne trenden. Og på stammen.no kan vi lese om idéer som blir verdiløse om de ikke settes om til handling?

Vit hva du vil, gjør det enkelt og sett i gang fort som fy!

Hva med diskresjon og hemmelighold?

Jeg har aldri drevet en bedrift, men jeg har vært med i mange prosjekter og liker å følge med på det som skjer. Helt fra jeg var liten har jeg hatt ønske om å bidra med noe eget. Starte noe eget. Jeg husker at min far hadde kataloger over varer man kunne bestille fra Østen, ting som ikke fantes på denne siden av jordkloden på 80-tallet og som man kunne importere til Norge og drive handel med. Det ble aldri en importkarriere for min far, likevel husker jeg at det alltid var snakk om å holde slike forretningsidéer hemmelig. Det var også det jeg møtte videre opp gjennom studiene, som foregikk før det digitale samfunnet og delingskulturen innhentet oss for alvor. Mitt syn på tilbakeholdenhet fikk jeg bekreftet når jeg sjekket patentstyret og deres anbefalinger for offentliggjøring og hemmlighold.

Så hva gjør jeg da?

Patentstyret  veileder innovatører og har laget en liste over strategi for hvordan man generelt bør gå frem, for at ideen ikke skal komme i feil hender:

Patentstyrets  tips til strategi for offentliggjøring

Forsøk å unngå:

  • Overdrevet hemmelighold.
  • Å kreve betaling før du avslører noen detaljer om ideen din.

Du vil neppe finne noen som er villig eller i stand til å hjelpe deg hvis du bruker en slik negativ taktikk. I stedet bør du:

  • Før du snakker med bedrifter eller enkeltpersoner som ikke er bundet av taushetsplikt (enten i kraft av sitt yrke eller en taushetserklæring), avgjøre nøyaktig hvor mye du kan fortelle dem uten å beskrive de nyskapende sidene ved ideen din. Det kan være trygt å beskrive i generelle ordelag hva det er (”en ny musefelle”), men å fortelle hva som gjør den ny, er risikofylt.
  • Jo mer du drøfter de tekniske sidene ved ideen din, desto større er faren for å avsløre hemmeligheter. Forsøk i stedet å fokusere på konkurransefortrinnene oppfinnelsen din gir, for eksempel at den er billigere, mer pålitelig, lettere å bruke osv.
  • Vær diplomatisk, men tydelig på at du ikke kan avsløre alt. Hvis de du snakker med ønsker mer detaljert informasjon, bør du kreve at de undertegner en taushetserklæring. Hvis de nekter å skrive under, sier du takk og farvel! Og selv om de skriver under, skal du avsløre så lite som mulig.
  • Selv om du er beskyttet av en taushetserklæring, skal du være veldig forsiktig med hva du avslører til eksperter på det feltet oppfinnelsen din hører inn under. De trenger kanskje bare en eller to små detaljer for å gjette seg til hvilke unike egenskaper oppfinnelsen din har.

Så da står jeg der da, midt i skvisen! Jeg har tro på at idéen kan bli enda bedre hvis de rette folka, de rette nettverkene og de med rett kunnskap kan komme i min vei. Egenltlig har jeg lyst til det – å dele, men så er det den stemmen som sitter i magen som sier «du må ikke, du må ikke». Så kanskje det egentlige problemet er at jeg ikke er komfortabel med å miste kontrollen? For deler jeg idéen er det jo nettopp det jeg gjør! Men da blir jeg jo idéinnehaveren og kanskje det er nok – bare verden blir et bedre sted? Det startet uansett fra hjertet!

Hva ville du gjort?

Andre kilder:
RESOURCES, www.tribes.no
HÅNDBOK FOR IDÉSKAPERE OG INNOVATØRER, http://www.patentstyret.no
Digital disrupsjon i den nye internettøkonomien, http://www.oleenger.com

Banner ukeplan

Legg igjen en kommentar

