Innføring i Google Adwords – på 10 minutter!

Enhver bedrift opplever det. Kampen om oppmerksomheten. Det var enklere før når vi kun forholdt oss til å annonsere i den lokale avisen og å være oppført i Telefonkatalogens Gule sider. Been there, done that og du var med. I dag er mediebildet annerledes – formene er mange flere og kanalene er nærmest ubegrensede. AdWords  fra Google er en annonseplattform som hjelper deg med å være synlig på nett, å bli funnet når noen leter etter akkurat ditt produkt eller din tjeneste.

I følge Google-videoen over skjer  90% av norske internettsøk via Google. Det  betyr at det er en smart investering å være synlig nettopp der. Det er flere måter å komme i gang på. Dersom du er bedriftseier eller har ansvar for markedsføring kan du selv finne informasjon om hvordan du setter igang med AdWords eller du kan benytte et av de mange byråene som tilbyr å ta seg av annonseringen din. Uansett kan det være lurt å skjønne hva AdWords egentlig dreier seg om.

Hva er AdWords?

AdWords er Google sin annonseplattform på internett, hvor din bedrift kan lage kampanjer i ulike formater som vises på steder du ønsker det, og hvor du ikke betaler noe før kunden faktisk klikker på annonsen din. Du kan selv bestemme hvor mange kampanjer du ønsker å kjøre, hvor mye du ønsker å bruke på din kampanje og du angir pris pr klikk og utfra dette vises annonsen din.

Kilde: Jordanepler.com
Kilde: Jordanepler.com

Det er to måter å bruke AdWords på. Den første er annoser i Googles søkenettverk. Det fungerer slik at du ved å legge til dine egne kriterier og kategorier få vil få høyere treffandel når noen søker på Google eller andre tilhørende søkernettverk etter nettopp ditt produkt eller din tjeneste. Man kan registre sin bedrift gratis i Google Steder/Google Bedrift og man kan jobbe med å søkermotoroptimalisering på egene nettsider. Og dette vil også gjøre deg mer synlig i Google-Universet. Men ved å benytte AdWords kan du få enda mer målrettet og kontrollerbar synlighet.

Den andre måten er å annonsere i Googles Displaynettverk. Dette nettverket består av nettsteder, blogger, apper og i program som Gmail eller Youtube. Dine annonser vil da komme på disse stedene. Kriterier styres her på litt andre måter. Annonsene kan styres utfra hvilken nettside man kom fra før man kom til denne siden eller den kan styres utfra tema på det du leser om og om kunden tidligere har vist interesse for det du har å tilby. Annonsene kan være tekst-, bilde-, video- eller interaktive medieannonser. I tillegg kan aktørene i displaynettverket velge at de bare ønsker å vise annonser som er relevante for det de selv er opptatt av.

Fordelen med å annonsere i AdWords er at du selv styrer kostnader og kampanjene. Du kan også kjøre parallelle kampanjer og dermed finne ut hva som fungerer best. Du kan bruke ferdige maler eller du kan benytte bilder og design du allerede har.

Et eksempel

Skjermbilde fra www.Google.com
Skjermbilde fra http://www.Google.com

Tenk deg at du har en nystartet optikerforretning i Tønsberg. Du er del av en større sammenslutning optikerforretninger, men du har likevel en selvstedig butikk og ansvar for egne kunder og egen markedsføring. Du ønsker å bli den foretrukne optikeren i sentrum av byen og har derfor oppdatert din bedrift på Google slik at du kommer frem på søk. I tillegg vil du gjerne at kundene skal finne deg på kartet, du vil gjerne også at de som søker på «synstest», «linser», «briller», «øyelege», «optiker» , «designbriller» og «brillemote»gjerne i kombinasjon av «barn»også skal finne deg. Du kan også  legge inn din egen overskrift som beskriver din virksomhet: Lidenskapelig opptatt av brillemote og barns syn!». Siden du er spesielt opptatt av barns syn vil du også treffe barnefamilier og du vil treffe dem som er lidenskapelig opptatt av brilemote akkurat som du. Du kan da opprette en kampanje i Adwords og velge en tekst eller bildannonse som dukker opp når den potensielle kunden er på jakt etter akkurat dette. Slik at din annonse kommer over de mer enn 20 andre som tilbyr det samme i nærheten av lille Tønsberg. Du kan velge å starte med et lite beløp og føle deg frem for hva som fungerer for din bedrift utfra hvor mye dere disponerer av midler til dette.

Samtidig har du bestemt at dere skal kjøre en konkurranse på Instagram via nettsiden din og tilby en vinner pr måned. Ved å lage en parallell kampanje i AdWords gjennom diplaynettverket, vil du kunne nå mennesker som er opptatt av helse eller som er ofte på mammablogger og oppmuntre dem til å delta i konkurransen din. Senere kan du lage det AdWords kaller en remarketing-kampanje, og da henvender du deg til folk som tidligere har respondert på dine kampanjer og besøkt dine nettsider, med andre ord til noen som allerede er interessert. Da kan det være en mer generell kampanje om «Lenge siden du sjekket synet ditt?»  eller » 1 av 9 skolebarn ser for dårlig – sjekk ditt barns syn hos oss«.

Måling og analyser

Hvis du skal bruke penger på annonser  så ønsker du å få en tilbakemelding på om det virket. Hvor mange har du nådd? Hvilke handlinger ble utløst? Med AdWords er det enkelt å følge med på dette. Og du kan også koble til Google Analyse og se dette  i sammenheng med nettsiden din. Da kan du også følge med på hvilke av dine kampanjer som har gitt flest ROI(Return og interest). Det er likevel viktig å se på annonseringen som en del av langsiktig omdømmebygging. Ved at du er lett å finne, vil flere bli eksponert for deg og til slutt kjenne deg igjen.

Hvem bruker AdWords?

I Norge brukes AdWords av store og små virksomheter og av egne medie- og reklamebyråer som har spesialisert seg på dette.Det er en enkel selvstyrt måte å få oppmerksomhet på. IKEA, Tine, Cubus, Finn.no og Mester Grønn er noen av de store som dukker opp ved søk i hele landet, mens mange små lokale bedrifter som City Taktekking, Akershus Renhold og En klipp frisørsalong annonserer i sitt nærmiljø. Det er med andre ord alle typer annonsører som benytter AdWords og de muligheten det gir for kontroll med utgiftene og med hvor man ønsker å være synlig. Virksomheter som ønsker å låne deg penger eller som vil  tilby deg årets billigste julekort er også firmaer som benytter seg av mulighetene som finnes i AdWords, gjerne med annonser i din innboks på Gmail hvor du er flere ganger daglig.

Hva betyr AdWords for medieindustrien?

I dag fungerer det fortsatt slik at de store mediehusene har sine egne annonsesystemer og Facebook forsøker seg som en reell kokurrent til Google. Aftenposten, VG, TV2, Nettavisen og Færdrelandsvennen og Hallingdølen tilbyr selv sine kunder ulike annonseformer og ulike kanaler for annonsering. I de senere årene har vi opplevd konvergens i medielandskapet. Mediekonvergens betyr at mediene nærmer seg hverandre og smelter sammen(Svein Sandnes og Ragna Marie Tørdal). Mens det i tidligere tider  var slik at NRK drev med tv og VG med papirbasert avis, ser vi at de i dag tilbyr mange av de samme tjenestene. NRK lager nettavis og VG produserer videoreportasjer i VG TV. Denne konvergensen  gjør de tradisjonelle mediehusene mer og mer like.

Det at mediehusene fortsatt tviholder på sine egne annonseringsløsinger har blant annet bakgrunn i at det er vanskelig å få nok inntekter og det er annonsene som oftest står for det store inntektsbildet. Særlig avisene har opplevd overgangen til digitale flater som vanskelig fordi opplagene på papiravisene faller mer for hvert år som går. Det har lenge vært spådd avisdød, og nå ser det ut til at  synkende opplagstall får konsekvenser for Norges eldste søndagsavis – Dagbladet vil legge ned søndagsutgaven sin i løpet av 2014. Vi ser også en trend der mediehusene i større grad tar betalt for innhold på nett. Fædrelandsvennen i Kristiansand var den første regionsavisen som startet med å ta betalt for nettnyheter. Medieforsker Arne Krumsvik uttalte til NRK i 2012 at han  i utgangspunktet er skeptisk til om folk vil begynne å betale for noe som har vært gratis så lenge. Spørsmålet er da hva det betyr for annonseinntektene, om de vil øke eller synke som en konsekvens av dette? Hvor interessant blir det da for annonsøren når færre får se annonsene? For selv om noen gladelig vil betale for å få «sine» nyheter, er det mange og særlig den oppvoksende generasjonen ikke like betalingsvillige. Flere av avisene som har startet med betaling av sine nettaviser har opplevd leserflukt på grunn av de nye betalingsmurene.

Fordi kundens bruksmønster eller digitale fotspor benyttes som utgangspunkt for annonseringen vil kunder utsatt for annonser kunne oppleve at de mottar annonser som er mer tilpasset dem. Dette er noe AdWords og til dels Facebook er mye bedre på enn de mer tradisjonelle annonseløsningene, hvor det i større grad er annonsøren og mediehusene som styrer dette. Google og Facebook er store nettverk, og de drar nytte av dette gjennom  at de utvikler tjenester og løsninger som raskt blir tatt i bruk av mange mennsesker i nettverket. Dette gir lavere transaksjonskostnader både for Google og Facebook selv fordi det ikke koster noe mer om enda en kunde tar det i bruk, men også for kunden i form av at tjenestene de benytter er enkle og det faktum at du faktisk selv velger prisen og du kan styre det selv. Det å være store nettverk gir også nettverksgoder i form av at at det er fordel for flere om nettverket utvides. Dette kaller Arne Krokan Nettverkseksternaliteter. Disse tingene kan være noe Facebook og Google har et fortrinn i forhold til, og som det vil være vanskeligere for hvert enkelt mediehus å lage en løsning for.

Hva betyr AdWords for kunden?

En av fordelene med måten AdWords fungerer er at det er kunden selv som i stor grad også styrer hvilke annonser han utsetter seg for. Har kunden en gmail-konto kan han faktisk selv endre instillinger for hvilken type annonser han ønsker å se. Han kan også velge å blokkere en annonsør han ikke liker eller en type annonsetjenester. For eksempel kan det være at han ikke ønsker å bli eksponert for utallige lånefinasierings-aktører, fordi han vet at han lett kan gå i luksusfella.  Denne kontrollen over hva man faktisk eksponeres for er noe vi som forbukere både elsker og hater. Vi hater det fordi noen vet «for  mye» om oss, og vi elsker det fordi vi helst vil bruke tiden på det som er relevant og nyttig. For deg som annonsør betyr det kanskje at de som mottar annonsen din faktisk er interessert. Og det skapes en vinn-vinn-situasjon.

Hva betyr AdWords for reklamebransjen?

Reklamebransjen har fulgt utviklingen og flere og flere reklame- og mediebyåer tilbyr i dag virksomheter hjelp til å bruke AdWords, til å søkermotoroptimalisere sine nettsider og analysere resultatene. For dem vil det være lett å forholde seg til ett system og en type format, selv om det kanskje det er mange kreative sjeler som vil ut av boksen og gjøre «nye» ting. Siden nettverket rundt Googel er så stort og så stor andel av søk gjøres fra Google kan ikke bransjen velge å ignorere AdWords. Video- og TV-reklame har vist seg å være effektivt siden vi ofter og oftere surfer og ser på tv samtidig, i følge Øystein Bonvik i den nye boken «Suksess med egne medier»(2013). Det betyr at reklamebransjen vil ha jobb også fremover, både med annonser i ulike formater, med kampanjesider i sosiale medier og mer innholdsmarkedsføring som jobber parallellt med annonsering og annen markedsføring. Vi vil ha behov for å markedsføre egne produkter og tjenester og våre egne kanaler også i fremtiden.

Hva betyr AdWords for deg som annonsør?

I dagens digitale verden finnes det mange kanaler din virksomhet kan markedsføre seg i og det er en trend at stadig fler bruker nettopp egne kanaler til å øke sin synlighet. Å ha et eget nettsted er på mange måter det samme som å ha et virtuelt utstillingsvindu. Et sted kunden din kan komme utenfor åpningstiden din, eller hvor han kan gjøre seg kjent med deg som leverandør av et produkt eller tjeneste.  AdWords kan hjelpe deg med å markedsføre deg og gi økt trafikk inn til siden din. Har du i tillegg en blogg, et populært nyhetsbrev, et arrangement eller et spennede magasin, så kan AdWords hjelpe deg med å vise de frem. AdWords kan bli din beste venn, om enn kanskje ikke din eneste.

Bli med i kampen om oppmerksomheten og opprett din AdWords-konto i dag! Det er uansett helt gratis!

Kilder:

«Den digitale økonomien»,  2010 Arne Krokan
«Suksess med egne medier», 2013 Øystein Bonvik og Anita Lemoen Lunde
Hvordan fungerer Google AdWords? http://www.synlighet.no
Spår avisdød, http://www.kampanje.com
Betaling for nettnyheter nødvendig http://www.nrk.no
Ten tips to the top of Google, http://www.searchenginewatch.com
Betalingsmur på nett ga leserflukt http://www.nrk.no
Vil merke journalistikken, http://www.kampanje.com
Norge på reklametoppen, http://www.kampanje.com
Hva er content marketing? http://www.hanspetter.info

Banner ukeplan

Advertisements

2 kommentarer om “Innføring i Google Adwords – på 10 minutter!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s