#Spresmil – mot mobbing

Dagens utfordring går til hele det norske folk: «#Spresmil mot mobbing! Spre i dag din smil og SE folk rundt deg – på bussen, skolen, arbeidsplassen, i kassakøen, på trening, i sosiale medier, ja til og med i trafikken og på parkeringsplassen. Ditt smil kan være det som ga dagen mening, håp og trøst for en som ingen andre vil snakke med eller som opplever å bli frastjålet glede, trygghet og selvfølelse av de som mobber.»

Vi hører om det ganske ofte. At noen blir mobbet. Vi synes det er vondt. Unødvendig. Hjerterått. Vi tror ikke vi kan bidra. Men – alle er vi utstyrt med smil. De er gratis og kan brukes når som helst. Smilsaldoen går aldri tom. «Smil til verden og den smiler til deg» skrev jeg i skoledagboka på 80-tallet. Jeg tror ikke at smil alene kan gjøre alt godt for den som har det  vondt, men jeg tror at de kan være med på å styrke selvfølelsen og gi glede. Å bli sett har en egen verdi, da er man ikke helt alene.

Flere kanaler å mobbe i

Mobbebildet er annerledes i dag, det er så mange flere kanaler å mobbe i. Den digitale verden finner sine nye grusomme måter å treffe våre medmennesker på – hvis det er det vi velger. June Breivik gjorde meg for noen uker siden oppmerksom på tekstbombing, som visstnok skal være det nye på mobbefronten hvor en person kan bobarderes med hundrevis av sms i løpet av kort tid, når som helt og så ofte som helst. Og vi har vel alle lest om nettsamfunnet ask.fm, en mobbetjeneste i følge Gunnar Stavrum.

Teenagers Playing Tug Of War" by Ambro
Teenagers Playing Tug Of War» by Ambro

Kappes om å hedre hverandre

Vi velger selv hvor vi vil ha fokus. Jeg må ofte minne meg selv på å ta være på det positive og ikke la det negative få for stor plass. Jeg er opptatt av å prøve å ta alt og alle i beste mening. Jeg skulle det ønske det fantes en app eller et nettsted der vi kunne kappes om å hedre hverandre, hvor vi kunne ha fokus på å heie frem det som er bra med måten folk ER på – ikke hva de har av materielle ting eller hva vi gjør, ting som normalt utøser «likes». Vi kunne heie frem det å være medmenneske – det å være ydmyk, vennlig, tålmodig, selvbehersket, inkluderende, lojal/trofast og liknende.Vi kunne heie frem fredsskapere, brobyggere og humørspredere. Det hadde vært noe…

Voksne for vennskap

Vi som er voksne må ta ansvar. Vi må sta sammen. Vi må våge å høre at egne barn ikke alltid har tatt riktige valg. Våge å innse at ukultur kan oppstå i alle hjem. I høst så vi foreldre en av Utdanningsdirketoratets filmer om mobbing på et foreldremøte på skolen og den vil jeg dele med dere. Det gjorde noe med meg å se hvordan det kan oppleves hvis mobbing få skje uten at voksne griper inn.

Ta utfordringen!

«#Spresmil mot mobbing! Spre i dag din smil og SE folk rundt deg – på bussen, skolen, arbeidsplassen, i kassakøen, på trening, i sosiale medier, ja til og med i trafikken og på parkeringsplassen. Ditt smil kan være det som ga dagen mening, håp og trøst for en som ingen andre vil snakke med eller som opplever å bli frastjålet glede, trygghet og selvfølelse av de som mobber.»

Noen jeg bryr meg opplever i disse dager at mobbing har satt livet på vent. At skolen ikke er en trygg sone. Andre jeg kjenner  har opplevd å være utenfor. Både voksne og barn. Derfor vil jeg i dag gi dere denne utfordringen om å #Spresmil! Sammen kan vi gjøre verden til et bedre sted og det er ofte lurt å starte med de små tingene – som et smil!

Banner ukeplan

Legg igjen en kommentar

