Bokbransjens nye fremtid

De siste årene har vi sett en musikkbransje i stor endring. Mens vi kun få år tilbake fortsatt kjøpte CDer og DVDer enten i fysiske butikker eller i nettbutikker som sendte varen hjem til oss, er bildet nå helt annerledes.  De fleste bruker idag  tjenester Spotify, Wimp og tilsvarende, eller de kjøper musikkfiler for nedlastning i nettbutikker som Itunes. Og du trenger ikke kjøpe hele plata, du kan velge hvilken sang du ønsker.

I nyhetsbildet har det vært  diskusjoner og oppslag rundt bokbransjens fremtid. Når man leser boken Digital økonomi og  følger bokas forfatter Arne Krokan på bloggen hans er det interessant å se utfordringene og mulighetene som bokbransjen står overfor:

  • Hva betyr digitaliseringen av bokbransjen for forfattere, forlagene og for deg og meg?
  • Hvilke andre tjenester vil bokbransjen måtte komme opp med for imøtekomme kundene og for å tjene penger?
  • Får vi standardiserte løsninger?
  • Hva med støtteordninger? Digitaliserte bøker spres lettere og raskere enn trykte, men ses nå på som en tjeneste og ikke en vare….
  • Hva med holdninger og lovverk knyttet til åndsverk og kopiering,/deling?
  • hva med landegrenser og ulike ordninger i ulike land?

Spørsmålene er mange, flere en disse. Selv lurer jeg på hvordan vil dette være for meg som forbruker om få år? Vil jeg fortsatt kunne sette meg ned med en god bok foran peisen, kjenne lukten av trykket papir og ha bare denne ene bokas lille verden å forholde meg til? Eller vil jeg lese det meste fra min smarttelefon via Readmill, hvor jeg kan gi direkete tilbakemeldinger til forfatteren og andre lesere – hvor som helst inne i boken?

Jeg er en leser, jeg liker å oppleve nye historier og kommer til å lese uansett  – men det er spennende å tenke på alle følgene digitaliseringen tar med seg.

Kilder:
Den digitale økonomien, Krokan 2010
Er ebøker bøker eller digitale tjenester?  (arnek.wordpress.com)
Den nye forfatterøkonomien  (arnek.wordpress.com)
Hva jeg ønsker for ebokutviklingen i 2012  (arnek.wordpress.com)

Banner ukeplan

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s