Gleden ved å gi – individual social responsibility (ISR)

I et samfunn der vi er opptatt av se og bli sett på sosiale medier, hvor vi skal ha perfekte karrierer og prefekte hjem er det befriende å vite at det finnes en glede som som kan berike både en selv og andre på måter man ikke hadde trodd.  Gleden av å gi – enten av din tid, dine ressuser eller midler kan nesten ikke måles med andre gleder og kan bidra til foranding i verden!

By Bplanet freedigitalphotos.net

By Bplanet freedigitalphotos.net

Nylig fylte jeg 40 år og samlet over tjue venninner på lunsj. Jeg er heldig og har det meste av det jeg trenger i livet mitt, og mitt ønske for dagen var at jentene kom! Hvis de følte at de måtte ta med seg noe så håpet jeg at de ville være med å gi en gave til Bymisjonens middagsprosjekt, slik at enda flere kunne få oppleve et måltidsfellesskap slik som vi hadde den dagen!

Det er så mange i vårt samfunn og vår verden som trenger en håndsrekning, og vi er enda flere som har mulighet til å gi nettopp det. Jeg vet ikke helt hva jeg ventet meg av min lille aksjon. Den var ikke så lett å arrangere, for Bymisjonen hadde ikke et opplegg for det. De er hverken tilstede på http://www.mygoodact.com eller på http://www.minaksjon.no som er steder hvor man kan sette igang en innsamling på eget initiativ. Så jeg startet dagen før med å sende ut følgende melding på Facebook:

Monica_Beckstrøm_and_Søker_i_«Alle_filer»

Og når dagen opprant minnet jeg mine venninner og alle andre Facebook-venner på at vi 1. mars hadde muligheten til å forandre verden sammen:

_1__Monica_Beckstrøm

Og det var slik jeg tenkte – at vi kanskje ville gi en middag eller to hver de fleste av oss og at vi kunne nærme oss en tusenlapp eller to. Så da det gikk opp for meg at vi sammen hadde samlet inn mellom 6-7000 kr på ulike måter i forbindelse med min lille lunsj, så ble jeg veldig ydmyk. Jeg kjente meg utrolig takknemlig og facinert over at vi sammen hadde bidratt til mer enn 150 middager til noen som trenger det mer. Det er ganske stort når du tenker på det. Kanskje vi dekker opp nesten et halvår for en sjel som livet har gått i ball for, eller vi har bidratt til at 150 stykker kan møtes en helt vanlig torsdag over et varmt måltid der de møter respekt og omsorg. Det er med på å sette livet i perspektiv.

Så hvorfor skriver jeg egentlig om dette?

Jeg brenner for at enda flere skal få  erfaring av gleden ved å gi. Alle kan gi noe. Det kan være av vår tid, av våre ressurser(kunnskap/erfaring/skills) eller av våre midler (penger, klær, møbler).  Det snakkes stadig om bedrifters samfunnsansvar og jeg har tidligere løftet frem turtøyprodusenten Stormberg.  På nettsiden sin sier de selv: «Vi som jobber i Stormberg tror ikke vi kan forandre verden. Vi vet vi kan forandre verden, i alle fall en bitte liten del av den.» Jeg håper at mange bedrifter vil følge i Stormberg sine fotspor. Det er helt tydelig at den samfunnsbevisste tenkemåten former både bedriftens omdømme, dens handlinger og at det fører til forandring i verden.

Hva med oss enkeltmennesker? Hvilke fotspor følger vi? Mange gir av seg selv. De er fotballtrenere, de strikker året rundt til neste års julemarked i en eller annen kirke, de kjemper for miljøet, går natteravner, donerer større og mindre gaver eller stiller opp gratis med sin juridiske  eller  digitale kompetanse. Dette er vel og bra – men hvor bevisst er du på om du skal bidra og hvor mye du skal bidra? Tenker du i det hele tatt på det?

Jeg har selv en lang vei å gå og det er første gang jeg har gjort et slikt «eksperiment» på en bursdag og det er ikke slik at akkurat dette nødvendigvis er veien å gå for deg. Likevel er det noe ved denne gleden man får som er så gjensidig berikende, som jeg brenner for at enda flere skal få. Derfor vil jeg være med å sette fokus på at du og jeg kan forandre verden, selv om vi gjør det i det små.

Barack Obama er kjent for sin valgkamp der han skaffet store mengder epostadresser som han brukte for å samle inn penger til valgkampen sin. Folk ga kanskje bare én dollar, men når mange gir én dollar så blir det penger av det til slutt. Slik er det også med det «lille» vi gir, hvis vi er mange om det så kan vi få til store ting!

Derfor vil jeg være med å sette fokus på at du og jeg kan forandre verden, selv om vi gjør det i det små.

Nylig ble jeg oppmerksom på Beth Kanter som er opptatt av Induvidal Social Responisbility(ISR), som vi på norsk kanskje ville kalle personlig samfunnsansvar eller individuelt samfunnsansvar. For ikke lenge siden hadde hun en TEDX tale  om nettopp dette. Om hvordan vi  finner vårt engasjement, om hvordan vi deler engasjementet digitalt og hvordan vi bidrar til en bedre verden. Det var til stor inspirasjon for meg. Gjennom å koble meg opp mot organisasjoner og saker jeg liker i sosiale medier merker jeg at engasjementet også blir større og det blir lettere å respondere. Når det å gi får et mer formell beskrivelse som individuelt samfunnsansvar så er det akkurat som om det blir enda viktigere. Noe alle kan gjøre uavhengig av økonomisk, religiøst eller funksjonelt ståsted. Selv barn kan ha egne motorer når det gjelder å bidra i samfunnet – de lager ting som de selger eller lager en bod i gata hvor gamle leker får nye lekekamerater og hvor pengene går til Redd Barna eller andre.

I Norge er det nærmere 30 000 foreninger og lag reigistrert i Frivillighetsregisteret, over 500 av disse er godkjent for skattefradrag (En gulrot som skal gjøre det lettere for deg å gi).  Ca 280 organisasjoner er medlem av Frivillighet Norge og Innsamlingskontrollen har litt over 100 medlemmer. Dersom du lurer på hvordan du skal engasjere deg og hva du kan bidra med kan du besøke Frivillighetsportalen.

I følge Kathrine Aspaas lever vi i «Raushetens tid«. Det er bare du som kan stoppe deg selv i å oppleve glede ved å utøve ISR – individuelt sammfunnsansvar! Min utfordring til deg i dag er derfor:

  • Tenk over hvordan du kan bidra til en bedre verden?
  • Tenk over hva som engasjerer deg!
  • Bestem deg for å starte helt i det små, men sett deg et mål.
  • Gjør det sammen med noen (familien/ venner/kollegaer)

Ta sjansen på å oppleve gleden ved å gi – det sies at det til og med er helsefremmende!

Legg igjen en kommentar

